"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."
Sectie 1.10.32 van "de Finibus Bonorum et Malorum", geschreven door Cicero in 45 v.Chr.
"Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur?"
1914 vertaling door H. Rackham
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
"*" geeft vereiste velden aan
Als directeur Onderwijs & Onderzoek bij Arteveldehogeschool legt Hilde Van Puyenbroeck de nadruk op het bieden van authentieke leercontexten aan studenten. Dit helpt toekomstige professionals zich voor te bereiden op de complexiteit van de werkvloer. Sinds 2008 werkt Arteveldehogeschool samen met vzw Kompanjon. “Studenten leren met vallen en opstaan wat het betekent om als kind op te groeien in armoede,” zegt Hilde.
In tijden van toenemende polarisatie is het volgens Hilde cruciaal dat jongeren leren om genuanceerd te denken over diversiteit en sensitief leren handelen. “Bij vzw Kompanjon krijgen studenten de kans om in een unieke en rijke leeromgeving te werken. Ze krijgen intensieve begeleiding om zorgvuldig geselecteerd gezinnen te ondersteunen. Zo ervaren ze aan den lijve hoe groot de kloof is tussen kinderen die in kansarme en kansrijke gezinnen opgroeien.”
“Alle professionals komen in aanraking met armoede, maar vooral in de klas is de diversiteit groot. Wanneer leerkrachten in opleiding alert worden voor sociale ongelijkheid, vergroten we de kans dat ze later gepast kunnen reageren en zullen proberen om álle ouders en kinderen te betrekken. Op die manier realiseren we effecten op lange termijn in de strijd tegen kinderarmoede,” aldus Hilde.
“De kruisbestuiving tussen een hogeschool en een middenveldorganisatie is een verrijking voor alle betrokkenen,” vindt Hilde. “Samenwerken is niet altijd eenvoudig en vraagt om een permanente dialoog. Kompanjon slaagt hierin door zorgvuldig om te gaan met haar partners en heeft ondertussen een heel breed netwerk opgebouwd.”
Sinds de start in 2009 heeft Kompanjon geïnvesteerd in praktijkgericht onderzoek om de impact van hun werk aan te tonen. Hilde benadrukt het belang hiervan: “Door de impact te meten, stijgt de kwaliteit van de samenwerking. Het is overtuigend aangetoond dat de aanpak van Kompanjon werkt, zowel voor de gezinnen als voor de studenten. Ook de maatschappij profiteert hiervan. In deze samenwerking ontstaat een synergie die verder reikt dan de som van de individuele bijdragen. Ik roep het beleid dan ook op om de werking van vzw Kompanjon te steunen. Deze organisatie verdient niet alleen onze waardering, maar ook structurele financiering.”