"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."
Sectie 1.10.32 van "de Finibus Bonorum et Malorum", geschreven door Cicero in 45 v.Chr.
"Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur?"
1914 vertaling door H. Rackham
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
"*" geeft vereiste velden aan
In de vier Antwerpse wijken met de grootste kinderarmoede mikken vier organisaties samen op één doel: kwetsbare kinderen en gezinnen meer kansen bieden op het gebied van onderwijs en welzijn. In het project ‘Vier op een rij’ werkt Kompanjon samen met Huis van het Kind Antwerpen, 1 Gezin 1 Plan Groot Antwerpen (1G1P) en de Karel de Grote Hogeschool om in de periode 2024-2026 minimaal 180 kinderen en hun gezinnen duurzaam te versterken.
In Antwerpen kampen de wijken Deurne-Noord, Linkeroever, Kiel en Luchtbal met de grootste kansarmoede bij kinderen. Precies in die wijken is ‘Vier op een rij’ actief, bij gezinnen met kinderen tussen 5 en 14 jaar. Want al in de kleuterschool vallen maatschappelijk kwetsbare kinderen uit de boot, en die uitval zet zich door tijdens hun volledige schoolloopbaan.
Kinderen met een migratieachtergrond of een andere thuistaal dan het Nederlands hebben het vaak erg moeilijk op school. Hun ouders hebben niet altijd de kennis en vaardigheden om hun kinderen te ondersteunen. Wel zijn ze erg betrokken en hebben ze grote verwachtingen van het onderwijs. Het zijn deze ambities die ‘Vier op een rij’ ten volle benut.
Met ‘Vier op een rij’ bieden Kompanjon en haar partners laagdrempelige hulp op maat van elk gezin, met aandacht voor school, welzijn en vrijetijdsbesteding. Studenten uit het hoger onderwijs gaan wekelijks langs bij deze gezinnen om de kinderen te ondersteunen. Hun aanpak is breed: samen huiswerk maken, leren studeren, Nederlands oefenen, deelnemen aan buurtactiviteiten en zoeken naar een gepaste vrijetijdsinvulling.
Bovendien betrekken de studenten de ouders: tijdens de huisbezoeken zoeken ze met de ouder(s) uit hoe die hun kinderen zelf beter kunnen helpen met school. Daarnaast kunnen ouders met hun zorgen terecht bij een coach. Deze persoonlijke aanpak maakt dat de gezinnen zich op lange termijn ondersteund weten.
Zo heeft ook Jaweed Moibzada het ervaren: “Dankzij de studente die vorig jaar bij ons langskwam, durfde ik de stap te zetten om ons gezin aan te melden bij 1G1P, voor brede ondersteuning en bij de eerstelijnspsycholoog. Door de goede afstemming tussen de Kompanjon-studente van dit schooljaar en de medewerkers van 1G1P voelt ons hele gezin zich ondersteund bij alle vragen die we hebben. Ik krijg echt rust in mijn hoofd.”
Voor de studenten die de gezinnen begeleiden, biedt ‘Vier op een rij’ een waardevolle leerervaring. Zij leren om te gaan met de complexe problemen van kansarmoede en ontdekken hoe ze in hun toekomstige loopbaan een verschil kunnen maken. Ook krijgen ze inzicht in de werking van organisaties zoals Huis van het Kind en leren ze samen te werken met verschillende partners.
Wat het project sterk maakt, is de samenwerking tussen organisaties die elk hun specifieke expertise en aanbod hebben. Kompanjon versterkt de onderwijskansen van kinderen in kwetsbare omstandigheden. Huis van het Kind Antwerpen biedt opvoedingsondersteuning en helpt gezinnen bij het vinden van de juiste hulp. 1 Gezin 1 Plan ondersteunt gezinnen op allerlei levensgebieden en helpt hen om een sterk sociaal netwerk op te bouwen. En de Karel de Grote Hogeschool zorgt voor praktijkgericht onderzoek, zodat de projectaanpak verder verbeterd kan worden.
Doordat deze partners goed op elkaar afgestemd zijn en elkaar aanvullen, worden de gezinnen sneller en beter geholpen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat elk gezin precies de hulp krijgt die het nodig heeft, op het juiste moment. Zoals het gezin van Nabila Oulidi: “Dankzij de ondersteuning en de gesprekken die ik had met studentes Elke en Morgan, durfde ik eindelijk de stap te zetten om op zoek te gaan naar een diagnose voor mijn oudste zoon Amir.”
De stem van de betrokken ouders en kinderen is belangrijk in dit project. Welke veranderingen en kansen brengt het project hen? Hoe ervaren zij dat? Elk schooljaar brengt praktijkonderzoek van de Karel de Grote Hogeschool dat in kaart. Zo sluit de aanpak jaar na jaar nog beter aan op de concrete noden van de gezinnen. Ook de samenwerkende organisaties evalueren regelmatig om te kijken waar nog meer winst te behalen valt.
‘Vier op een rij’ wordt gefinancierd met subsidies van het Departement Zorg van het Vlaams ministerie van Armoedebestrijding.