"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."
Sectie 1.10.32 van "de Finibus Bonorum et Malorum", geschreven door Cicero in 45 v.Chr.
"Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur?"
1914 vertaling door H. Rackham
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
"*" geeft vereiste velden aan
Sinds 2018 werken Kompanjon Antwerpen en de Karel de Grote Hogeschool (KdG) samen aan het project Buddy@School. Het doel: anderstalige nieuwkomers (11-13 jaar) ondersteunen bij hun overstap van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs. Want een juiste schoolkeuze vergroot hun kansen om later een diploma te halen. Een succesvol project van jongeren voor jongeren, dat bijdraagt aan eerlijke onderwijskansen.
De kinderen en jongeren die Buddy@School begeleidt bij het maken van een succesvolle schoolkeuze, zijn vaak nog volop Nederlands aan het leren. Wanneer ze van meet af aan terechtkomen in studierichtingen die goed aansluiten bij hun talenten, groeien hun motivatie én de kans dat ze met een diploma op zak de school verlaten. Dit creëert meer kansen voor hun toekomst, terwijl ook hun families en de samenleving hier de vruchten van plukken.
Bij Buddy@School zet Kompanjon hogeschoolstudenten in als buddy’s van anderstalige nieuwkomers. Gedurende zes maanden begeleiden zij wekelijks een kind of jongere thuis. Samen ontdekken ze de talenten, interesses en toekomstdromen van het kind. Ze oefenen ook Nederlands, onder andere door samen vrijetijdsactiviteiten te doen.
Bovendien ondersteunt de buddy het gezin stap voor stap bij de keuze van een passende studierichting en school. De student informeert de ouders over het onderwijssysteem en begeleidt hen wanneer ze hun kind aanmelden en inschrijven op de nieuwe school.
Anass Taabat Skio (11 jaar) is een van die kinderen: “Ik vind het heel spannend om naar het middelbaar te gaan. Papa vindt het ook belangrijk dat ik naar een goede school ga. Samen met mijn buddy Isis hebben we een paar scholen gekozen via MeldJeAan. Ik hoop dat ik terechtkom in dezelfde school als mijn beste vriend. Dat stelt me meer gerust.”
Hoewel het secundair onderwijs in de stad Antwerpen ruim 4000 plaatsen tekort heeft (cijfer 2024), vindt jaar na jaar elk kind in Buddy@School een passende school. Daar is het projectteam best trots op.
De buddy’s zijn hogeschoolstudenten uit verschillende sociale richtingen en lerarenopleidingen. Hun eerste kennismaking met de gezinnen die ze thuis zullen begeleiden, is best spannend en vaak ook confronterend. Vooraf hebben studenten niet altijd een goed beeld van de mensen die ze zullen ondersteunen en wat de begeleiding praktisch zal inhouden: wat zullen ze doen en hoe zullen ze dingen aanpakken?
Daarom begeleidt de coach van Kompanjon, een vaste medewerker, hen bij hun eerste bezoek. Zo kan de coach meteen hun vragen en zorgen opvangen.
Ook Natalia Trujillo Perez, student sociaal werk, kijkt met plezier terug op haar tijd als Buddy: “Ik neem uit Buddy@School de ervaring mee om echt iets te betekenen voor iemand, voor een gezin! Een kind zien openbloeien en het zelfvertrouwen zien groeien is echt super. Dit is waarom ik sociaal werker wil worden. Door mijn deelname aan Buddy@School ben ik zelf ook enorm positief ontwikkeld in mijn opleiding.”
Zo groot de diversiteit onder de nieuwkomers, zo verscheiden ook de vragen van de studenten. Door intensieve begeleiding vanuit de hogeschool leren de studenten cultuursensitief werken en krijgen ze inzicht in de leefwereld van nieuwkomers in de superdiverse grootstad.
Sinds de start van het project gingen al ruim 180 buddy-duo’s succesvol aan de slag. Jaarlijks komen er daar 50 bij, in samenwerking met acht Antwerpse basisscholen. Zo versterkt Buddy@School op een duurzame manier eerlijke onderwijskansen voor kinderen en ondersteunt het systematisch ouders, studenten, opleidingen en scholen.
Niet voor niets viel dit project – dat financiële steun krijgt van de Koningin Paola Stichting en crowdfundingcampagnes van de Warmste Week en JEZ! – al meer dan eens in de prijzen. Buddy@School mocht onder andere de ‘School van de Hoop’ van de Koningin Paola Stichting, de Frank Swaelen-prijs en de Megafoon in ontvangst nemen.